Peppar peppar pepparkaka





Igår skulle jag och Sara hitta på något, vi visste bara inte vad...
Festa? Träffa folk? Titta på film? Ingenting? Sätta oss ute någonstans? (Inte på en parkbänk utan...äh)
Osv...
Det slutade med att vi bestämde oss för att bygga
pepparkakshus!
"Mitt ska bli snyggast" varnade jag Sara innan vi åkte iväg till Ica.
När vi väl var där började vi "shoppa loss", vi hittade rosa kulor och strössel
(ett helt set med hela FYRA olika strösselformer) och blev jätteglada och köpte varsitt.
Sedan köpte vi varsitt hus, rosa och vit kristyr och en julmust för att festa till det hela.
(Plus att jag hade silverkulor sen innan, detta skulle bli lyxiga hus!)

Party, party!
Tanten i kassan tyckte det var gulligt.
Två 20-åriga tjejer handlar pepparkakshus klockan åtta på en lördagskväll.
Jo, kan ju ses som ganska gulligt... eller inte. Vad vet jag, jag gör det varje
år i alla fall, med mycket stor inlevelse!

Först testade vi att sätta ihop huset med kristyr (jag är nämligen lite rädd för smält socker)
men det funkade inte så bra. Min ena vägg ramlade och gick sönder, men den lagade
jag snabbt igen. Med kristyr. Så den gick sönder igen. HUR?! HUUUUR?!
Efter att alla mina väggar gått sönder och Saras hus var helt repfritt men satt ändå inte fast så
bra så bestämde vi oss att använda smält socker ändå. Det gick ganska bra. Saras hus blev
ultimat perfekt. Som om byggar-Bob själv gjort det. Mitt gick sönder i ungefär hundrafyrtiotretusen
delar.
"Jag HATAR mitt hus...!" grymtade jag.
"Nej, men det är jättefint..." ljög Sara.

För det var det verkligen inte. Det var absolut det fulaste och mest sneda pepparkakshus jag sett.
Efter någon timma eller två fick Sara hjälpa mig och limma ihop det. Och JADÅ, då ville huset sitta ihop.
Något fel med mig, dumma pepparkakor?

Husen blev ändå väldigt snygga efteråt. Väldigt rosa. Och jag gick stolt hem med mitt hus
och visade upp för mamma och pappa. (Jag tror jag hade änglavakt på vägen hem där
jag gick på ishal gata med huset vinglandes på en liten bricka. För jag ramlade inte, woho! Tack Gud.)

Det är väldigt kul att göra pepparkakshus i alla fall, det är därför jag gör det år efter år efter år.
Tror jag ska göra ett till faktiskt! Bara någon annan hjälper mig med att sätta ihop det.







/ Elin

Kommentarer
Postat av: SAMAN

jag skulle nästan tro att er pepparkaksbygge är bättre än vår film ^^, roligare i alla fall. vi gör något i svenska med epoker å grejer. och vi gör typ nåt reportage om realismens tid -.-



btw, jag tycker du ska läsa min blogg lite längre ner, för typ 10-15 inlägg sen ;) i got a surprise for YOU!

2008-11-24 @ 22:30:55
URL: http://sepesaman.blogg.se/
Postat av: SAMAN

jag skulle nästan tro att er pepparkaksbygge är bättre än vår film ^^, roligare i alla fall. vi gör något i svenska med epoker å grejer. och vi gör typ nåt reportage om realismens tid -.-



btw, jag tycker du ska läsa min blogg lite längre ner, för typ 10-15 inlägg sen ;) i got a surprise for YOU!

2008-11-24 @ 22:34:53
URL: http://sepesaman.blogg.se/
Postat av: SAMAN

jag skulle nästan tro att er pepparkaksbygge är bättre än vår film ^^, roligare i alla fall. vi gör något i svenska med epoker å grejer. och vi gör typ nåt reportage om realismens tid -.-



btw, jag tycker du ska läsa min blogg lite längre ner, för typ 10-15 inlägg sen ;) i got a surprise for YOU!

2008-11-24 @ 22:38:03
URL: http://sepesaman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0