Farliga lampor



Jag tänkte nyss att det skulle vara skönt
med en kvällspromenad.
Så jag bestämmer mig för att ta en liten
runda runt kvarteret.
Och plötsligt när jag går där helt hederligt så tänds
en strålkastare mot mig.
(Det var som i en sådan skräckfilm när någon
går in i ett mörkt rum och plötsligt tänder
en psykopat lampan sittandes i en stol
med en pickadoll i ena näven och en katt i andra)
Jag blev jätterädd och
hoppa till och la in ett kvävt skrik.
Sedan ser jag, lättad, att det bara var en vanlig utelampa
med sensor eller vad det heter.
Dom är ju livsfarliga, tänk om jag var 107 år nu
då hade jag fått en hjärtattack!
Om man nu ska ha en sån lampa behöver man ju
inte ha den så att när man går på en vanlig gångbana
tänds den. Absolut farligt för någon lättskrämd person.

Det är ganska läskigt att gå ute på kvällen över huvud taget.
Jag vänder mig om typ var 15:e sekund ifall, ifall
jag skulle vara förföljd. Och hör jag någon komma eller en
bil rullandes långsamt fram på ett mystiskt sätt så 
letar jag genast upp närmsta flyktväg eller nu på vintern
närmsta snöhög som jag kan hoppa in i och gömma mig
tills faran är över. Eller helt enkelt tills den som rastade hunden har
passerat förbi.
Jag tror jag är lite nojig, tror att jag lever i värsta thrillern.
Men ändå, man kan aldrig vara nog försiktig.



/ EB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0